כשעתידך מונח על הכף,

התנהלותך בשלבי החקירה והמעצר
תחרוץ את גורלך

קבל עזרה משפטית עכשיו

לייעוץ מיידי התקשרו עכשיו או שלחו וואטסאפ:
נייד: 052-504-4000 | משרד: 02-5409904
מענה טלפוני ניתן 24 שעות ביממה.

רועי יוסף אטיאס עורך דין פלילי בעל ניסיון רב בתחום הפלילי, מייצג לקוחות החל מהסתבכות ראשונה ועד לקוחות מצמרת הפשע הישראלי.
עצרו אותך או מאשימים אותך? הוזמנת לחקירה? צור קשר עכשיו (24 שעות ביממה).

תביעה אזרחית של נפגע עבירה פלילית

במשפט הפלילי, התובעת היא המדינה, אך במשפט האזרחי, התובע הוא אדם אשר נפגע כתוצאה מעוולה או הפרת חוזה ועוד. אך מה הדין במקרה שבו אדם נפגע כתוצאה מעבירה פלילית? האם אדם כזה יכול להגיש תביעה אזרחית נגד האדם אשר גרם לו לנזק או שפגע בו במסגרת העבירה הפלילית שביצע? התשובה חיובית ובמאמר שלהלן, נסביר בהרחבה מדוע.

ראשית, נסביר מהי תביעה "פלילית" (כלומר – הליך פלילי) ולאחר מכן נסביר מהי תביעה אזרחית. בהמשך, נסביר כיצד שני הליכים אלו משתלבים יחדיו, מבחינת האפשרות להגיש תביעה אזרחית מטעם נפגע עבירה פלילית. כל זאת – לנוחיותכם/ן, גולשים וגולשות יקרים/ות:

הערה לפני שנתחיל: המאמר שלהלן הוא מאמר כללי בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

משפט פלילי

למעשה, המשפט הפלילי הוא ענף שלם מתוך עולם המשפט, שתכליתו היא מצד אחד להבטיח את זכויות הנאשם בפלילים ומצד שני לאפשר למשטרה, לתביעה ולבית המשפט, לפעול כדי להגן על הציבור.

במדינת ישראל, החוק אשר מסדיר את רוב העבירות הפליליות המוכרות, הוא חוק העונשין, התשל"ז – 1977 (להלן: "חוק העונשין"), החוק השני, הוא חוק סדר הדין הפלילי, התשמ"ב – 1982, אשר מסדיר את הפרוצדורה הפלילית במלואה.

ההליך הפלילי מתנהל באופן הבא: המשטרה חוקרת את העבירה הפלילית. לאחר שנאספות די ראיות שמצביעות על חשוד מסוים בביצוע עבירה, התיק הפלילי מועבר לתביעה או הפרקליטות. במידה ותובע מצא כי אכן ישנן ראיות סבירות להרשעה פלילית, אזי יוגש כתב אישום פלילי נגד החשוד. לבסוף, בית המשפט יכריע על סמך הראיות שהוצגו בפניו, האם הנאשם אכן אשם בעבירה או אשם חלקית או זכאי.

נעיר כי עבירות פליליות כוללות עבירות שחומרתן משתנה, לדוגמא: רצח, אונס, גניבה, תקיפה ואף עבירות תנועה. העונשים שיכולים להיגזר במסגרת הליך פלילי, נעים בין מאסר מאחורי סורג ובריח, עד לקנס ופיצויים לנפגע העבירה.

משפט אזרחי

המשפט האזרחי אמון בעיקר על שפיטה בין פרטים, בין אם מדובר בהליכים מתחום דיני הנזיקין, החוזים, המקרקעין, דיני המשפחה, עבודה ועוד. באמצעות המשפט האזרחי, יכול אדם לתבוע גוף או אדם פרטי אחר, אשר גרם לו לעוול בשל הפרת הסכם או גרימת נזק פיזי או גרימה של נזק לרכוש וכמובן שהדוגמאות הן רבות.

אין ספק, כי המשפט האזרחי לא פעם משיק למשפט הפלילי, שכן באמצעות המשפט האזרחי, אדם יכול לזכות בפיצויים, נגד אדם שהורשע בהליך פלילי. עם זאת, בישראל, הדין מאפשר לבית המשפט גם במסגרת הליך פלילי, להטיל על אדם שהורשע, פיצויים לטובת קורבן העבירה וזאת עד תקרה של 258,000 ש"ח בנוסף לעונש מאסר. הפיצוי הזה מוגבל יחסית, שכן ישנם מקרים שבהם אדם יכול להינזק בסכומים גבוהים בהרבה מהסכום האמור. לכן, יש באפשרות הניזוק לתבוע את הנאשם בהליך אזרחי, שבו הניזוק יוכל להיפרע בפיצויים, בהתאם לשיעור שהוא יוכיח.

מי הוא קורבן עבירה?

קורבן עבירה הוא אדם אשר נפגע ישירות כתוצאה מעבירה פלילית. קורבן עבירה יכול גם להיות הורה או בעל או ילד של אדם שנהרג כתוצאה ממעשה פלילי. במדינת ישראל, קיים חוק זכויות נפגעי עבירה, התשס"א – 2001, אשר מגדיר קורבן עבירה וכן מעניק זכויות לקורבן עבירה במסגרת ההליך הפלילי. לא נרחיב מעבר לכך, מאחר ומדובר בנושא שמצדיק מאמר נפרד, אלא נתמקד בתביעות אזרחיות נגד מבצע העבירה הפלילית, כלפי נפגע העבירה.

פיצויים בתביעה אזרחית של נפגע עבירה פלילית

נפגע עבירה פלילית יכול להגיש תביעה אזרחית נגד מי שפגע בו. היתרון בתביעה זו: לרוב, לא יצטרך הקורבן להוכיח את ביצוע העבירה, שכן פסק הדין הפלילי, כבר הכריע בנושא מבחינה עובדתית. מעבר לכך, במסגרת תביעה אזרחית – נזיקית, יצטרך קורבן העבירה להוכיח את נזקיו. למשל, במידה והקורבן נפגע פיזית, אזי יהיה עליו להוכיח מבחינה רפואית, את הנזק הגופני או הנפשי שהוסב לו. במידה וקורבן העבירה מוכיח את נזקיו, הוא יהיה זכאי לפיצוי בהתאם לסכום שיוכח. כך או אחרת, קורבן העבירה בוודאי יהיה זכאי לפיצוי בגין כאב וסבל, שמהווים רכיב נזיקי נפרד, בנוסף לכל רכיב שיוכח.

לרוב, תביעה נזיקית של נפגע עבירה פלילית, תכלול את רכיבי הנזק הבאים – הפסד שכר לעתיד בגין נכות גופנית או נפשית, הפסדי שכר "לעבר" בגין העבירה, פיצוים בגין עזרה של צד שלישי, פיצויים בגין כאב וסבל, פיצויים בגין אובדן פנסיה שנגזר מהפסד השכר לעתיד ועוד.

לסיכום

מומלץ לאדם אשר נפגע מעבירה פלילית, לפנות לעורך דין – לשם התייעצות באשר להגשת תביעה אזרחית. תמיד חשוב לזכור, שההליך הפלילי נועד להבטיח את שלום הציבור ולכן נפגע העבירה הוא לא תמיד "ליבתו של ההליך הפלילי". לא כך במסגרת הליך אזרחי, שבו קורבן העבירה, הוא ליבת ההליך.

לייעוץ מיידי התקשרו עכשיו או שלחו וואטסאפ:
נייד: 052-504-4000 | משרד: 02-5409904
מענה טלפוני ניתן 24 שעות ביממה.

רועי יוסף אטיאס עורך דין פלילי בעל ניסיון רב בתחום הפלילי, מייצג לקוחות החל מהסתבכות ראשונה ועד לקוחות מצמרת הפשע הישראלי.
עצרו אותך או מאשימים אותך? הוזמנת לחקירה? צור קשר עכשיו (24 שעות ביממה).