כשעתידך מונח על הכף,

התנהלותך בשלבי החקירה והמעצר
תחרוץ את גורלך

קבל עזרה משפטית עכשיו

לייעוץ מיידי התקשרו עכשיו או שלחו וואטסאפ:
נייד: 052-504-4000 | משרד: 02-5409904
מענה טלפוני ניתן 24 שעות ביממה.

רועי יוסף אטיאס עורך דין פלילי בעל ניסיון רב בתחום הפלילי, מייצג לקוחות החל מהסתבכות ראשונה ועד לקוחות מצמרת הפשע הישראלי.
עצרו אותך או מאשימים אותך? הוזמנת לחקירה? צור קשר עכשיו (24 שעות ביממה).

עבירות קטינים ובני נוער

לעיתים קטינים, לרבות קטינים בגיל ההתבגרות, מוצאים את עצמם מעורבים בעבירות פליליות. לעיתים עבירות פליליות אלו נעשות מתוך כוונה או השפעה חברתית ולעיתים הן נעשות בשוגג. בניגוד לעבירות פליליות שנעשות על ידי בגירים, במקרים שבהם העבירות נעשות על ידי קטינים, מדובר בסיטואציה בעייתית מאוד. זאת, מהסיבה הפשוטה, שמדובר בקטין אשר העונש יכול להשפיע על עתידו. בנוסף, קטין המבצע עבירה, לא תמיד בשל מבחינת השכלה וכן מבחינת בגרות נפשית ולכן יש לפעול בזהירות יתרה, בכל הנוגע לטיפול בקטינים המבצעים עבירות פליליות.

המאמר שלפניכם יעסוק באופן חקירת קטין בעבירות פליליות והמשמעות של העמדת קטין לדין. כל זאת לנוחיותכם/ן, גולשים וגולשות יקרים/ות:

מיהו קטין?

לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962, "קטין" מוגדר כאדם שטרם מלאו לו 18 שנים. אך במשפט הפלילי לפי חוק העונשין, תשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין"), הדין קובע כי אדם לא יישא באחריות פלילית בשל מעשה שנעשה בטרם מלאו לו 12 שנים. כלומר, ילד שטרם מלאו לו 12 שנים – לא ניתן להעמידו לדין וזאת בשל הוראות הדין. כך שקטין שטרם חצה את גיל 12, הוא קטין שאינו בר עונשין. נעיר בהזדמנות זאת, כי גיל הקטינות נקבע באופן אינדיבידואלי לפי החלטת המדינה. למשל, בארה"ב נקבע שגיל הבגרות הוא 21.

הייחודיות הנלווית לעבירות קטינים ובני נוער:

שני חוקים מסדירים את עבירות הקטינים: חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971 וחוק הנוער (טיפול והשגחה), תש"ך-1960.

ככלל, קטין אשר ביצע עבירה פלילית, נשפט בבית משפט לנוער – שהוא בית משפט שלום או מחוזי. שופטיו של בית המשפט לנוער, הם בעלי הסמכה מיוחדת בשפיטה בתחום הנוער. זאת ועוד, הכלל המנחה במסגרת עבירות של נוער, הוא עקרון השיקום, שמירת הכבוד ושילובו של הקטין בחברה וכל זאת בהתחשב בגילו וברמת בגרותו.

באשר לחקירת קטינים, הדין קובע כי קטין לא ייחקר בשעות הלילה בעבירה שהוא אינו חשוד בביצועה. כמו כן, קטין שטרם מלאו לו 14 שנים, ייחקר עד השעה 20:00 לכל היותר ואילו קטין שמלאו לו 14 שנים ייחקר עד השעה 22:00. הסדר שעות זה, מטרתו למנוע מהקטין לעבור חקירה בהיותו מותש.

עוד עיקרון ייחודי לעבירות של נוער, הוא כי קטין אשר מגיע לתחנת משטרה (בין אם מרצונו החופשי או לא), יש ליידע את הוריו על מעצרו או חקירתו. במידה ואין אפשרות ליידע את הוריו, אזי יש ליידע כל אדם מבוגר אשר זהותו ידועה לקטין וזאת על מנת שתהיה לו תמיכה מאדם מוכר. בנוסף, כמו בכל מקרה שבו נפתחת חקירה פלילית, גם קטין זכאי להיוועץ בעורך דין, לרבות באמצעות הטלפון, לפני תחילת חקירה. עם זאת, בניגוד לבגיר, לקטין בחקירה פלילית עומדת הזכות שהוריו יהיו נוכחים בחקירה. עיקרון נוסף הנוגע לקטינים, מתייחס לדיני ההתיישנות בפלילים. דהיינו – תקופת ההתיישנות בגין עבירות קטינים, קצרה יותר מאשר בעבירות של בגירים. באשר לתנאי המעצר, בכל הנוגע לקטינים, הדין הוא כי מעצרו של קטין יהיה בבית מעצר נפרד לקטינים, שבו אין גישה לשאר השוהים באותו בית מעצר.

דרכי טיפול חילופיות בקטין

בכל הנוגע לקטינים, הכלל הוא העדפה שיקומית. קטין העומד לדין פלילי, אומנם עשוי לתת את הדין באשר לעבירה הפלילית שביצע, אך התפיסה הפלילית באשר לקטינים, היא העדפה שיקומית. כך לדוגמא, במסגרת אישום פלילי והליך פלילי, ילווה הקטין בקצין מבחן אשר יסייע בשיקומו. כמו כן, במסגרת הליך פלילי העוסק בקטינים, הענישה תמיד תתאם יותר את התפיסה השיקומית ולא את התפיסה ההרתעתית. עם זאת, חשוב לציין כי הליך פלילי בנוגע לקטינים הוא הליך פלילי לכל דבר ועניין, מה שמצריך סיוע משפטי של עו"ד פלילי.

לסיכום

כאמור, בית המשפט לנוער יעדיף לבחור באופציית השיקום ולא בענישה של כליאה במאסר. לכן יש הבדל בין מעצר ודרכי ענישה של קטינים לעומת דרכי ענישה של בגירים. הטעם לכך נובע מהעובדה שכאשר מדובר בקטין, העדיפות היא לשיקומו של הקטין ולמתן כלים להמשך חיים נורמאטיביים של אזרח אשר חייו עוד לפניו, מאשר להרוס את חייו באמצעות רישום פלילי וענישה פלילית. בשולי הדברים נעיר, כי בכל הנוגע לקטינים והגשת כתב אישום נגד קטין, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי שמומחה לעבירות קטינים. מה גם שמדובר באוכלוסייה רגישה אשר מצריכה ליווי משפטי נכון, הולם ומקצועי, לכל אורך הדרך.

לייעוץ מיידי התקשרו עכשיו או שלחו וואטסאפ:
נייד: 052-504-4000 | משרד: 02-5409904
מענה טלפוני ניתן 24 שעות ביממה.

רועי יוסף אטיאס עורך דין פלילי בעל ניסיון רב בתחום הפלילי, מייצג לקוחות החל מהסתבכות ראשונה ועד לקוחות מצמרת הפשע הישראלי.
עצרו אותך או מאשימים אותך? הוזמנת לחקירה? צור קשר עכשיו (24 שעות ביממה).