אתה בן אדם נורמאטיבי, מגדל משפחה למופת, יש לך אפילו מקצוע ראוי וקריירה, אתה מוערך על ידי חברייך ועל ידי כל מכרייך. אתה מוכר בציבור בתור אדם טוב וראוי. אך ביום בהיר אחד, מוגשת נגדך תלונת שווא בגין עבירת מין. התלונה היא כאמור תלונת שווא שאין מאחוריה כלום, מלבד רצון לנקום בך בגלל פיטורין של עובדת, או בגלל שסירבת לבצע פעולה מסוימת. מה תוכל לעשות?

מצד אחד, לא עשית דבר. מצד שני, אתה יכול בקלות למצוא את עצמך עומד לדין, כאשר חרב מונחת על צווארך ומאיימת במאסר מאחורי סורג ובריח,. לכן, לאור חשיבות הנושא, מצאנו לנכון לחבר את המאמר שלהלן, שבו נסביר מה אפשר לעשות, אם הגישו נגדך תלונת שווא בגין עבירת מין. כל זאת – לידיעתכם/ן ונוחיותכן/ם, הגולשים והגולשות, כדלקמן:

הערה – המאמר שלהלן הוא מאמר כללי ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי. לשם כך יש לפנות למשרדנו.

מהן תלונת שווא?

תלונת שווא, כשמה כן היא, תלונה בגין מעשה פלילי שאין מאחוריה כלום. לרוב, תלונות שווא מתחלקות לשני סוגים – הסוג הראשון, בא לידי ביטוי במקרים קיצוניים, שבהם התלונה כוזבת במלואה, כלומר – לא היו דברים מעולם. הסוג האחר, הוא במקרה שבה משהו אכן קרה, אך התלונה מקצינה את האירוע. למשל, גבר ניסה לנשק אישה והיא אמרה לא ואז תם הניסיון. לכאורה – לא קרה כלום ולא התבצעה שום עבירה. אך המתלוננת מסרה עדות במשטרה, שלפיה הצד השני תקף אותה וניסה לנשק אותה בכוח. במקרה כזה, לכאורה התרחש מקרה מסוים, אך שונה לחלוטין מן המציאות.

נעיר כי תלונת שווא שמוגשת למשטרה, אינה רק מעשה לא ראוי בעליל, אלא שמדובר בעבירה פלילית, של מסירת מידע כוזב לאיש חוק.

אילו עבירות מין ישנן?

במשפט הישראלי קיימות מספר עבירות מין, כדלקמן:

אונס: עבירת האונס קבועה בחוק העונשין, התשל"ז – 1977 (להלן: "חוק העונשין"). אונס הוא החדרה של חפץ או איבר מין, לאיברה של האישה, ללא הסכמתה החופשית, או תוך מרמה באשר לזהות מבצע העבירה. העונש על עבירה זו עומד על 20 שנות מאסר.

מעשה מגונה: גם עבירה זו קבועה בחוק העונשין. כל מעשה שנעשה לשם גירוי, ביזוי או סיפוק מיני, בידיעה שהמעשה נעשה ללא הסכמת הצד השני, מהווה עבירה פלילית. העונש בגין עבירה זו עומד על 3 שנות מאסר ואף יותר מכך, בהתאם לנסיבות.

מעשה סדום: עבירה זו דומה לעבירת האונס, אך מתייחסת לשני המינים. כל החדרה של איבר מין או חפץ לפי הטבעת, מהווה עבירה של מעשה סדום.

הטרדה מינית: עבירה זו קבועה בחוק נפרד, אשר נקרא החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח – 1998. כל התבטאות או התייחסות מפורשת למיניותו של אדם, או סחיטה בעלת אופי מיני, היא עבירה לפי החוק הזה.

מהם המאפיינים של עבירות שווא?

בתור עורכי דין פליליים בעלי ניסיון בייצוג נאשמים בעבירות מין וכן ייצוג נפגעים בגין תלונות שווא, אנו יכולים לציין כי לרוב – לתלונות שווא בגין עבירות מין, יש מספר טעמים, או במילים אחרות – מאפיינים דומים. הבה נמנה אותם:

כעס ורצון לנקום במושא התלונה: לעיתים, תלונות שווא בגין עבירות מין, מוגשות בשל רצון לנקום באדם שנגדו הוגשה התלונה. למשל, בהליכי גירושין בין בני זוג, לעיתים מוגשות תלונות סתם, רק כדי להתנקם בבעל, אשר בגד בבת זוגו, או נהג עמה בצורה לא ראויה – מבחינה אישית ולא פלילית, כמובן.

ניסיון סחיטה – לא פעם, תלונות בגין עבירות מין, דהיינו – תלונות שווא, תוגשנה על ידי מי שרוצה לסחוט כספים מהאדם שנגדו הוגשה התלונה. למשל, לעיתים מוגשות תלונות שווא כדי לסחוט את הבעל, במסגרת מזונות או הסדרי ראיה, כחלק מהליך גירושין. לעיתים מוגשות תלונות על ידי עובד/ת אשר פוטר/ה ועתה מנסה לסחוט את מעסיקו/ה.

הוגשה נגדי תלונת שווא – מה אעשה?

במקרים כאלו, אנו ממליצים לפעול כדלקמן:

  1. לפנות לעורך דין פלילי: הדבר החשוב ביותר שיש לעשות במקרים אלו, הוא לפנות לעורך דין פלילי בעל ניסיון.
  2. לאסוף ראיות: אם נעצרתם, חשוב שתמסרו לחוקרי המשטרה את מלוא העובדות והראיות אשר יכולות לזכות אתכם. יש לעשות כן בליווי משפטי, כאמור.
  3. לשמור תיעוד: אם אתם חוששים שמישהו הולך להגיש נגדכם תלונת שווא, כדאי לשמור כל תיעוד של שיח עמו.